Programové prohlášení vlády zdůrazňuje zvýšení autonomie škol, digitalizaci výuky, větší důraz na praktické dovednosti i měření výsledků škol. Podle Jona Šotoly, spolumajitele vzdělávací skupiny Scio a sítě ScioŠkoly, jde většinou o kroky správným směrem. Dokument však postrádá konkrétnost a u řady opatření podle něj hrozí riziko neefektivity nebo dokonce negativních dopadů na kvalitu vzdělávání.

Autonomie škol ano, ale s podporou a kvalitním výběrem ředitelů
„Posílení autonomie škol je dobrý krok. Musí být ale doplněn promyšlenou podporou, zejména pro nové vedení škol, a výrazně lepším výběrem ředitelů,“ říká Jon Šotola. Upozorňuje, že ve ScioŠkolách je výběr ředitelů náročným a vícekolovým procesem, po němž následuje systematický onboarding, školení a mentoring. „Bez této podpory nelze očekávat, že autonomie sama o sobě povede ke zlepšení škol.“

Vyšší platy nejsou samospásné. Lidi táhne prostředí, ne tabulka
Vládní plán zvýšit platy pedagogů vítá, ale upozorňuje, že samotná výše mzdy kvalitu výuky nezlepší. „Ve ScioŠkolách jsou platy srovnatelné se státními školami, ale o každé místo se hlásí desítky lidí. Láká je prostředí, ne tabulka. Bezpečná a otevřená kultura, možnost měnit věci, férovost, týmovost, podpora a jasná perspektiva profesního růstu.“

Digitalizace: školy nepotřebují další techniku, ale smysl
Proklamovaný důraz na technologie Šotola vítá jen částečně. Podle něj se dnes na školy valí obrovské investice do interaktivních tabulí a drahých zařízení, ale skutečný dopad na kvalitu výuky je zanedbatelný. „Je správné, když technologie dětem pomáhají, třeba tam, kde doma žádné nemají. Interaktivní tabule však samy o sobě nikoho nic nenaučí.“

Jako příklad uvádí VR brýle, které některé školy pořizují v rámci trendu „modernizace výuky“. Podle ScioŠkol nejsou praktické ani didakticky přínosné. „Technologie mají být ve škole přirozenou součástí práce. Notebook, e-mail, prezentace, práce s daty, tabulky, vyhledávání, AI asistenti. Raději pár dostupných notebooků, než naleštěnou VR učebnu jednou za měsíc,“ říká Šotola.

Podnikavost a polytechnika: správné, ale zatím jen fráze
Proklamovaný důraz na praktické dovednosti, podnikavost nebo polytechnické vzdělávání označuje Šotola za smysluplný, ale příliš vágní. „Je to asi správný směr, ale zatím jen heslo. Ve ScioŠkolách přemýšlíme především o tom, jak vychovat spokojené, úspěšné a společnosti prospěšné lidi. Polytechnika do toho někdy spadá, ale není to hlavní osa.“

Flexibilnější vzdělávací cesty: ano, ale potřebujeme konkrétní návrhy
Vláda slibuje větší prostor pro učení mimo třídu a alternativní formy. „V principu s tím souhlasíme, ale návrh je velmi obecný. Bez detailů se těžko posuzuje, co by to skutečně změnilo.“

Měření výsledků: cesta do slepé uličky
Jednou z nejkontroverznějších částí návrhu je důraz na měření výstupů a porovnávání efektivity. Scio dlouhodobě upozorňuje, že testování jako hlavní nástroj řízení školství vede k řadě vedlejších škod.

„Měření výsledků je cesta do pekel. Odporuje odbornému konsenzu. Když nastavíte jednotné testy, školy učí hlavně to, co se testuje. Posilují se úspěšní a zapomíná se na ty, kdo potřebují podporu nejvíc,“ říká Šotola.

Naopak považuje za klíčové financování na žáka: „Je to spravedlivé, zvyšuje to efektivitu a umožňuje lepší spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Současný systém PHmax jde bohužel přesně opačným směrem.“